Rowerkiem w rejonie i okolicy Europa Sportregion - strona pod patronatem firmy ROGELLI (kliknij)
Europa Sportregion w sieci szlaków rowerowych EuroVelo
W całej Europie realizowany jest przez Europejsą Federację Cyklistów projekt
EuroVelo (
www.eurovelo.org) - budowa dwunastu długodystansowych, europejskich turystycznych szlaków rowerowych. Na koniec roku 2005 liczyły one już ponad 65 tys. kilometrów. Szlaki te mają sprzyjać rozwojowi turystyki rowerowej na całym kontynencie; budowane są w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych ścieżek i dróg, łącząc je w jeden system. Budowa ścieżek
EuroVelo jest prowadzona przez państwowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz organizacje pozarządowe we wszystkich krajach Europy. Międzynarodowy status szlaków wybranych na fragment sieci EuroVelo pomaga w zdobyciu funduszy i poparcia politycznego dla budowy. Jedynie szlaki zaaprobowane przez koordynatora EuroVelo mają prawo do używania tejże nazwy; jest to ważny symbol jakości zarówno dla rowerzysty, jak i promotora szlaku.
Przez
Europa Sportregion przebiega jeden z międzynarodowych szlaków tego systemu -
trasa EuroVelo numer 7 (
EV 7: Szlak Środkowoeuropejski: Przylądek Północny - Malta: 7 305 km): Przylądek Północny (EV1, EV11) - Haparanda (EV10) - Sundsvall (EV10) - środkowa Szwecja - Kopenhaga (EV10) - Gedser - Rostock (EV10) - Berlin (EV2) - Praga (EV4) - Ybbs (EV7) - Salzburg - Mantua (EV8) - Bolonia - Florencja (EV5) - Rzym (EV5) - Neapol - Syrakuzy - Malta. Szlak ten biegnie przez następujące państwa: Norwegia, Szwecja, Dania, Niemcy, Czechy, Austria, Włochy, Malta.
Opis trasy EuroVelo numer 7 (wersja angielska, o części austriackiej na stronach 37-39) - POBIERZ (2,3MB)
Mapa szlaków Eurovelo - POBIERZ (250kB)
Ważniejsze wymagania dla tras EuroVelo:
- co najmniej 80% nawierzchni asfaltowej;
- zmiany rodzaju nawierzchni nie częściej niż co 2 km;
- jeżeli szlak prowadzi jezdnią, ruch na jezdni nie powinien przekraczać 1,000 samochodów dziennie;
- jeżeli szlak prowadzi wydzieloną ścieżką rowerową wzdłuż jezdni, ruch na jezdni nie powinien przekraczać 10,000 samochodów dziennie;
- umożliwiają jazdę 2 osób obok siebie;
- nachylenia nie przekraczają 6%;
- dostępne przez cały rok i przy każdej pogodzie;
- sklepy nie rzadziej niż co 30 km, noclegi co 50 km, transport publiczny co 150 km.
Szlaki EuroVelo powinny spełniać 5 podstawowych warunków:
1. Bezpieczeństwo. Trasy Eurovelo, zresztą każde dobre trasy rowerowe powinny zapewniać poczucie bezpieczeństwa zarówno rowerzystom jak i pieszym i innym uczestnikom ruchu.
2. Spójność. Trasy EV w większości powinny wykorzystywać istniejąca już infrastrukturę dróg lokalnych oraz ścieżek rowerowych.
3. Bezpośredniość. Trasy rowerowe powinny w bezpośredni sposób, bez zbędnych objazdów prowadzić do celu.
4. Atrakcyjność. Szlak powinien prowadzić przez tereny szczególnie atrakcyjne, tak aby jazda była ciekawa i przyjemna.
5. Komfort jazdy. Trasa powinna pozwalać na swobodne poruszanie się oraz włączanie się do ruchu.
Źródło:
www.eurovelo.org
www.wikipedia.pl
www.eko.org.pl